Starostwo Powiatowe w Oławie

Menu

Patrzysz na wiadomości wyszukane dla słów: Starostwo Powiatowe w Oławie





Temat: [Dolny Śląsk] Inwestycyjny BOOM 2007...
Współpraca inwestorów ze szkołami z powiatu oławskiego

04.12.2007

(Oława) 30 listopada br. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Oławie odbyło się spotkanie dotyczące współpracy przedsiębiorstw działających w podstrefach Oława i Jelcz - Laskowice oraz szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Było to kolejne spotkanie w Starostwie przedstawicieli inwestorów z podstref funkcjonujących w powiecie oławskim z przedstawicielami władz samorządowych. W konferencji wzięli udział również przedstawiciele jednostek oświatowych z gmin powiatu oławskiego. Rozmowy dotyczyły możliwości współpracy inwestorów i szkół w zakresie proponowanych kierunków kształcenia, w oparciu o przyszłe plany zatrudnienia i zapotrzebowanie firm. Przedstawiono możliwości uruchomienia praktycznej nauki zawodu na potrzeby zakładów. Poruszono również kwestię promocji firm jako przyszłego miejsca pracy poprzez organizację wycieczek zawodoznawczych po zakładzie dla nauczycieli i uczniów. Przypomnijmy - podczas konferencji zorganizowanej przed miesiącem (26 października br.) jej uczestnicy rozmawiali o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Przedstawiono informacje dotyczące kwestii pozyskiwania osób do pracy oraz współpracy z placówkami edukacyjnymi. Omówiono także bieżące i planowane inwestycje infrastrukturalne w powiecie.

(źródło: Starostwo Oława)



Temat: Wątek zbiorczy
Spotkanie z przedstawicielami firm ulokowanych w podstrefach w powiecie oławskim

26 października br. w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Oławie odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział przedstawiciele: Zarządu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INWEST-PARK", firm ulokowanych w podstrefach w powiecie oławskim oraz samorządów z powiatu oławskiego.

Głównym celem spotkania było zainicjowanie działań, służących usprawnieniu bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstw oraz niwelowaniu czynników mogących negatywnie skutkować w ich codziennej pracy.

Wśród podjętych tematów znalazły się zagadnienia związane m.in. z: pozyskiwaniem pracowników, współpracą ze szkołami, bezpieczeństwem i komunikacją (w tym komunikacją osobową - usprawnieniem dojazdu do pracy, stanem technicznym dróg).

http://www.starostwo.olawa.pl/index.php?n=news&id=82





Temat: [Oława] Obwodnica miasta
Mam szczegóły na ten rok

Budowa obwodnicy jest zadaniem koordynowanym przez Starostwo Powiatowe - a uczestniczą w nim samorządy miasta Oławy i gminy Oławy oraz Jelcza-Laskowic. W tym roku zaplanowano ogłoszenie przetargu - wyłonienie projektanta na opracowanie koncepcji i założeń techniczno-ekonomicznych obwodnic na terenie powiatu oławskiego. Zakłada się termin 10 miesięcy na opracowanie w/w dokumentów - licząc od dnia podpisania umowy z projektantem. Następnie przewiduje się opracowanie wniosku aplikacyjnego o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Przewidywany koszt opracowania założeń techniczno-ekonomicznych to około 600 tys. zł.

Źródło: UM Oława



Temat: Bursztynowy rajd

Promocyjny Rajd Rowerowy Szlakiem Bursztynowym rozpocznie oficjalne funkcjonowanie na ziemi wieluńskiej Szlaku Bursztynowego, o utworzenie którego już od kilku lat zabiega Starostwo Powiatowe w Wieluniu.

Rajd rozpocznie się 28 kwietnia na Morawach w Czechach, zakończy 6 maja w Łęczycy. Trasa jaką będą mieli do pokonania uczestnicy rajdu to niemalże 700 kilometrów. "To etap przez województwa w Czechach: południowo - morawskie, środkowo - morawskie, morawsko - śląskie, opolskie i łódzkie - mówi vice starosta powiatu wieluńskiego Janusz Antczak - inicjator powstania szlaku na ziemi wieluńskiej.Poczynając od Mikulova po Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Oławę, Głubczyce, Turawę, Olesno, Przywóz, Konopnicę, Sieradz i Uniejów."

Rajd rozpocznie się w sobotę 28 kwietnia wyjazdem autobusem do Mikulova. Tam zwiedzanie miejscowości i następnego dnia wyjazd na trasę. "W międzyczasie na poszczególnych etapach będą brały udział grupy rowerowe, np. z Opola, z Praszki, Wielunia" - dodaje vice starosta Antczak.

Zaplanowano również konferencję prasową z udziałem mediów zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich, która odbędzie się w Konopnicy.

Uczestnicy rajdu pożegnają się ze sobą na zamku w Łęczycy 6 maja.

Źródło: http://www.radiozw.com.pl


Są chętni



Temat: "Sierpniowe wspomnienia" - Sierpien 80 i nastepn
ok Pani Elżbieto, to prosiłbym jeszcze o wyjaśnienie pewnej kwestii, mianowicie znalazłem na stronie www.gazeta.olawa.pl coś takiego :

>Na konwencjach wyborczych Rady Miejskiej i Rady Powiatowej Sojuszu Lewicy Demokratycznej w Oławie, które odbyły się 29 czerwca (w roku 2002 r. - to mój dopisek) w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego, ogłoszono nazwiska kandydatów na radnych (miejskich i powiatowych) oraz kandydata na burmistrza Oławy, którzy jesienią tego roku mają być wybierani do lokalnych samorządów. Zaprezentowano też programy wyborcze SLD.<

i dalej :

>Do tej pory chęć kandydowania do Rady Miejskiej z listy SLD wyraziły 33 osoby, w tym 13 kobiet. Średnia wieku eseldowskich kandydatów to 44 lata. Na wstępnej liście (ostateczna ma być znana do końca lipca) znaleźli się: Ryszard Balcar, Elżbieta Gawlas, Kazimierz Górski itd itd ...<

co Pani na to Pani Elżbieto ?

pozdr.



Temat: Inwestycje w gminie
Założyłem nowy wątek, poświęcony inwestycjom w gminie i najbliższych okolicach. Myślę, że warto zebrać w jednym miejscu informacje, dotychczas rozsiane w różnych wątkach, o przetargach, rozpoczętych inwestycjach, planach itp. Zachęcam wszystkich do wpisywania informacji. Dotychczasowe posty na ten temat znajdziecie poniżej.
Orion

***
Starostwo powiatu wrocławskiego ogłosiło przetarg na przebudowę drogi powiatowej nr 1942D na odcinku od Zębic do skrzyżowania z drogą nr 94 w Groblicach w gminie Św. Katarzyna (trasa Wrocław-Oława): wzmocnienie istniejącej nawierzchni bitumicznej wraz z poszerzeniem, budowa chodnika, kanalizacji deszczowej, odnowa poboczy. Finansowane ze środków UE, w ramach ZPORR. (źródło)



Temat: Kamienica Pod Modrzewiem



Kamienica Pod Modrzewiem jest położona w zachodniej, cichej części Brzegu, gdzie w sąsiedztwie przeważa zabudowa jednorodzinna, jednokierunkowe uliczki, dzięki czemu nie ma intensywnego ruchu ulicznego. Inwestyca znajdują się w pobliżu wielu instytucji (Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe, Policja, Urząd Miar i Wag), krytej pływalni (Aquapark), sklepów (InterMarche, BricoMarche), apteki (Apteka Pod Świerkiem), szkół i przedszkoli (Zespół Szkół Nr 2, SP Nr 5, Przedszkole Nr 3). Blisko stąd także do parków (Park Wolności im. J.Peppela, Park Nad Fosą) ale i do centrum miasta. Ulica Wileńska, przy której znajduje się kamienica, posiada także dobry dojazd do ulicy Wrocławskiej, co usprawnia wydostanie się z Brzegu w kierunku Oławy oraz Wrocławia.

Więcej tutaj - http://kamienicapodmodrzewiem.mieszkania-brzeg.pl/



Temat: Co z przejrzystym powiatem się dzieje?

pan starosta nie rozumie o co ci chodzi

Star-osta Nie kuma jak Mr.Frog. Powiat nie spełnia podstaw bycia powiatem. Nasze powiatowe elyty sobie bimbają, co najwyżej jak frog-i obrzucają się błotem, w końcu rozparcelują powiat Strzeliński i bedzie po ptokach i z każdym duperalem będziemy musieli śmigać do Wrocka lub Oławy. Niech ktoś wymieni istotne inwestycje powiatowe w czasie 10 lat jego istnienia, które miałyby wpływ na życie mieszkańców. Nie dziwię się,że w Wiązowie coraz częściej mówi się o odłączeniu od Strzelina. Dla tego miasteczka walka o zjazd z A4 to walka o życie, gdyba to się udało Wiązów w krótkim czasie niesamowicie by się rozwijał i mówilibyśmy o powiecie wiązowskim a nie o zapyziałym aczkolwiek niesamowicie zadufanym Strzelinie. Nie mieszkam i nie pochodzę z Wiązowa



Temat: [Oława] Obwodnica miasta
Oława, Jelcz-Laskowice: Obwodnice trochę bliżej

Jest kolejny krok w stronę budowy obwodnic Oławy, Jelcza - Laskowic, Godzikowic i Chwalibożyc. Władze gmin z powiatu oławskiego podpisały właśnie porozumienie w tej sprawie. Chodzi o opracowanie koncepcji i założeń technicznych inwestycji.
Wiadomo już, że trzeba będzie wybudować nowy most na Odrze i dwa na Oławie, trzy wiadukty i dwadzieścia siedem kilometrów szosy. Wszystko za prawie dwieście milionów złotych. Gminy i starostwo chcą się starać o unijne dofinansowenie.
Nowe trasy mają nie tylko pomóc w walce z ciężarówkami, ale i ułatwić dojazd do Wrocławia, autostrady A-4 oraz planowanej drogi S-8, mającej połączyć stolicę Dolnego Śląska z Warszawą.
Najdroższą częścią inwestycji będzie północna obwodnica Oławy. Ma zaczynać się obok dawnego wysypiska śmieci przy ulicy Oleśnickiej i połączyć to miejsce z ulicą Kutrowskiego, czyli drogą do Wrocławia.
Choć oba miejsca dzieli tylko pięć kilometrów, to po drodze trzeba wybudować nowe mosty na Odrze i Oławie. Oława będzie miała także obwodnicę na południu i na wschodzie. Ta pierwsza ma służyć kierowcom jadącym z Wrocławia w kierunku Opola. Druga połączy ulicę Portową w Oławie z Godzikowicami. To tędy najłatwiej będzie można dostać się z Jelcza-Laskowic do autostrady.
Obwodnica Jelcza-Laskowic ma zaczynać się przy ulicy Leśnej i prowadzić obok stawu oraz Szkoły Podstawowej nr 2. Droga ma kończyć się w miejscowości Mościsko. Stąd łatwo już dojechać do Oleśnicy, a jednocześnie przyszłej trasy z Wrocławia do Warszawy.
To dopiero wstępna koncepcja. Teraz urzędnicy chcą, by specjaliści ustalili dokładne trasy poszczególnych dróg.



http://olawa.naszemiasto.wp.pl/wydarzenia/739008.html



Temat: Priorytetowe drogi
[OŁAWA]

Rozjeżdżają nam drogi

dodano: 20.10.2008

Burmistrz i wójt za, ale starosta już nie. Taki jest stosunek naszych władz do pomysłu starosty brzeskiego, by wspólnie walczyć o budowę przeprawy mostowej na Odrze

Przeprawa miałaby powstać w Brzezinie. Zdaniem brzeskiego starosty Macieja Stefańskiego to jedyny ratunek nie tylko dla tego powiatu, ale również oławskiego i namysłowskiego.
Dlatego brzeski starosta zorganizował w piątek 10 października na Zamku Piastów Śląskich w Brzegu ponadregionalne spotkanie władz tych trzech powiatów. Zaprosił też m.in. wojewodę opolskiego i marszałka , kierownictwo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu, przedstawicieli policji, oraz wójtów i sołtysów.
Z Oławy przybyli burmistrz Franciszek Październik, Wojciech Drożdżal - jako reprezentant starosty - oraz Jan Kownacki w charakterze przedstawiciela wójta gminy Oława.
- To, co się dzieje na drogach, to jest dramatyczna sytuacja dla naszych powiatów! Cierpią mieszkańcy, cierpią zabytki! - grzmiał na sali starosta Stefański i przekonywał, że budowa mostu na Odrze to jedyne wyjście z drogowego kryzysu. - To nasza wspólna sprawa, musimy walczyć, by budowa przeprawy znalazła się w planach rządowych - mówił.
Swoją koncepcję określił w trzech punktach. Realizacja pierwszego to piątkowe spotkanie. Drugi - to kolejna konferencja, tym razem z udziałem posłów z województw dolnośląskiego i opolskiego. Trzeci określił krótko: - Jeśli lobbowanie w rządzie nie poskutkuje, zablokujemy brzeski most.
Swoje poparcie dla koncepcji starosty wyrażali po kolei wszyscy zebrani, w tym również miejskie i gminne władze Oławy.
- Myślę, że każde rozwiązanie na tej trasie jest konieczne - uzasadniał swoją decyzję burmistrz Franciszek Październik.
Podobnego zdania był Jan Kownacki. Dodał, że miasto opracowuje koncepcję obwodnicy i prosił, by tę informację uwzględnić w liście do ministerstwa.
Brzeskiej idei nie poparł - jako jedyny - oławski starosta. - My również walczymy o przeprawę, więc nie możemy was poprzeć. Mamy swój interes na swoim terenie - mówił Wojciech Drożdżal w imieniu starosty. Podkreślił, że przeprawa na Odrze w Brzegu nie zagwarantuje odciążenia Oławy.
Na wieść o tym, zebranym zrzedły nieco miny.
Na zakończenie spotkania Maciej Stefański powiedział: - Mam nadzieję, że starosta oławski jeszcze zmieni zdanie i jednak przyłączy się do nas.
Z kolei delegacja oławska wyraziła obawy co do tego, czy władze powiatu brzeskiego nie przeniosą swojej walki na dalszy plan, gdy tylko most w Oławie zostanie dopuszczony do ruchu dla samochodów powyżej 2 ton.

(P)

http://www.gazeta.olawa.pl/aktualnosci,wiecej,2247.htm



Temat: Podziękowania dla sponsorów Wielkiej Orkiestry
Sztab Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Brzegu dziękuje serdecznie sponsorom którzy pomogli nam w organizacji XVII finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy podczas której zebraliśmy rekordową sumę 51 550,01zł.

Podziękowania dla władzy:
- Urząd Miasta Brzeg (ufundowanie nagłośnienia)
- Brzeskie Centrum Kultury (za pomoc organizacji)
- Starostwo Powiatowe w Brzegu - ufundowanie pokazu sztucznych ogni - "Światełko do nieba" (za zorganizowanie pokazu)

Podziękowania do ochrony:
- "Prewencja"

Podziękowania dla sponsorów:
- ARS-MED
- Medeco
- Luxpol
- Maxima Polska
- Szkoła Nauki Jazdy "Bartek"
- Centrum Podróży Magellan, Collumbus
- Pizzeria Napoli
- Halo Radio Taxi 9622
- Firma ogólnobudowlana Łukasz Czajda
- Kancelaria Lesta
- Wyższa Szkoła Humanistyczno - Ekonomiczna w Brzegu
- Restauracja Relax
- Saniterm
- PWC Odra S.A.
- Społem Oława
- Kino Helios
- Kredyt Bank S.A. Filia w Brzegu
- SPA Brzeskie Centrum Odnowy Biologicznej
- MOSiR w Brzegu
- Akademia Bezpiecznej Jazdy
- Pub Pizzeria Kapitan Nemo - Skarbimierz
- Bar Mleczny w Brzegu
- Studio pielęgnacji dłoni i stóp Ewelina Pieróg
- Pracownia fryzjerska Daria Dereń
- Media Art Tomasz Szewczuk
- Studio Fryzur "My Style" Małgorzata Zarychta
- Cadbury - Skarbimierz Osiedle
- Piekarnia Lipianin z Przylesia
- Piekarnia Kostrzewa
- Cukiernia "Agusia"
- KS Odra Brzeg
- Inet System
- Studio Figura Katarzyna Plucińska
- SKOK Stefczyka w Brzegu
- BIT Computer
- Szkoła Jazdy Garbusek
- Przedsiębiorstwo Handlowo-Dystrybucyjne "EKO"

Z poważaniem i WOŚP-owym Sie Ma
Sztab Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Brzegu



Temat: [Wrocław] Obwodnica wschodnia (Bielany-Łany-Długołęka)
Sprawę wschodniej obwodnicy komentują samorządowcy

not. r 2008-10-05, ostatnia aktualizacja 2008-10-05 10:29

Andrzej Wąsik, starosta wrocławski

Najważniejsze, że widać w końcu determinację zarządu województwa, by ruszyć z budową obwodnicy. Bardzo ważna będzie budowa mostu na Odrze, który jest bardzo potrzebny zwłaszcza po katastrofie przeprawy w Oławie. Dla powiatu obwodnica nie będzie ważna, ona ma przecież przede wszystkim odciążyć Wrocław z ruchu tranzytowego.

Ryszard Pacholik, wójt gminy Kobierzyce

Nikt z województwa nie informował nas o zmianie planów dotyczących budowy tej obwodnicy. Z prasy dowiedzieliśmy się, że zacznie się ona na rondzie w Żernikach.

Jeżeli ta droga nie zostanie połączona z Bielanami Wrocławskimi, to jej budowa nie ma sensu. Powinna łączyć się z drogą nr 8 przy Auchan (skrzyżowanie w ul. Karkonoskiej), ale miała też powstać jej odnoga do planowanego węzła w Magnicach. Gdy będzie się kończyć w Żernikach, nie odciąży Wrocławia - samochody jadące z południa nadal będą wjeżdżać do miasta. Nie spełni więc swojej podstawowej roli. Natomiast jeśli nie ma innej możliwości, to dobrze, że powstanie chociaż droga dwupasmowa.

Jerzy Fitek, wójt gminy Święta Katarzyna

Lepszy rydz niż nic i wróbel w garści niż gołąb na dachu. Jeżeli nie da się budować drogi takiej, jaka była planowana, należy zrobić cokolwiek. To lepsze niż nic. Widocznie nie stać nas na czteropasmową drogę. Na pewno nasza gmina nie będzie w stanie dołożyć się do tej obwodnicy. Ile możemy dać? Milion? To nic przy kosztach tej inwestycji.

http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,87947 ... dowcy.html



Temat: Bezrobocie
Setki Strzelinian szukało pracy

Tekst opublikowany 2008-04-30, 11:51:44, opracowanie DS

Wielkim zainteresowaniem cieszyły się II Targi Pracy, które odbyły się 28 kwietnia w Urzędzie Miasta.

- To dobrze, że są organizowane takie targi. Dzięki temu można sobie porównać oferty różnych firm – mówi Iwona, młoda mieszkanka Strzelina, która przyszła po to, aby znaleźć lepsze zatrudnienie. I znalazła. - Porozmawiałam, ustaliłam szczegóły. Odpowiadają mi warunki. Mam nadzieję, że już niedługo będę pracować w tej firmie – dodaje z uśmiechem.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się II Targi Pracy, które miały miejsce 28 kwietnia w Urzędzie Miasta i Gminy w Strzelinie. Uczestniczyło w nich siedemnaście firm różnych branż z Wrocławia, Oławy, Biskupic Oławskich, Chociwela i Strzelina. Nie zabrakło też chętnych do zapoznania się z ofertami. Przez cały czas trwania targów – od godz.10 do 16 - przewinęło się około 700 – 800 osób. Swojego zadowolenia z frekwencji nie ukrywała Anna Horodyska, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelinie. - Widzę, że jest spore zainteresowanie. Dlatego też tego typu targi zamierzamy organizować raz na kwartał – mówi szefowa PUP.

Na stanowisku strzelińskiego urzędu pracy można było dowiedzieć się o pracy za granicą. A wszystko to za sprawą sieci "Eures", która zajmuje się tą kwestią.

Poszczególne firmy prześcigały się w tym, aby zainteresować swoją ofertą. Z tego względu nie zabrakło kolorowych banerów, różnych gadżetów, słodyczy oraz katalogów i ulotek.

Prezentacje odwiedził starosta Artur Gulczyński. Korzystając z okazji, że było tam bardzo dużo ludzi szef powiatu postanowił rozdać około 100 flag narodowych z racji tego, iż 2 maja przypada Dzień Flagi. Ludzie chętnie przyjmowali patriotyczny prezent.

Organizatorami II Targów Pracy byli Powiatowy Urząd Pracy w Strzelinie oraz Urząd Miasta i Gminy w Strzelinie.

http://www.strzelin24.net/news.php?id=10135



Temat: [Dolny Śląsk] Inwestycyjny BOOM 2007...
Marszałek w Strzelinie

Marszałek Andrzej Łoś spotkał się najpierw z władzami powiatu. Rozmawiano m.in. o realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego na terenie powiatu strzelińskiego. Następnie marszałek zwiedził Dom Książąt Brzeskich, w którym ma się w niedalekiej przyszłości mieścić Kolegium Europy Wschodniej. Po obejrzeniu budynku Andrzej Łoś z uznaniem mówił o pomyśle i samym domu książąt.

Ostatnim punktem pobytu w Strzelinie było spotkanie z samorządowcami. Zebranym w sali konferencyjnej starostwa wójtom, burmistrzom i radnym marszałek krótko przedstawił główne priorytety Regionalnego Programu Operacyjnego oraz przeznaczone na nie kwoty. Sporo uwagi poświęcił drogom oraz przedsiębiorczości, szczególnie tej drobnej i średniej oraz innowacyjnej. Z dużym zainteresowaniem wysłuchano też uwag o innych programach, z jakich można pozyskać pieniądze na różne cele.

Marszałek przekazał też wiadomość, że RPO dla województwa dolnośląskiego jest już złożony do Komisji Europejskiej. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to pierwsze konkursy do programu zostaną ogłoszone już jesienią. Ze słów marszałka wynikało, że Dolny Śląsk zdecydowanie wyprzedził tu pozostałe województwa.

Samorządowcy mieli oczywiście sporo pytań. Pytano o „Program ochrony wód zlewni rzek Ślęza- Oława”. Poruszono sprawę zwiększenia dostaw gazu i możliwości skorzystania w tym celu ze środków na bezpieczeństwo energetyczne. Pojawił się oczywiście problem drogi Strzelin – Wrocław oraz ul. Ząbkowickiej, która pilnie wymaga remontu. To ostatnie jest o tyle pilne, że tamtędy przebiega transport buraków do cukrowni, a niedługo ma ruszyć również cały transport urobku z kopalni bazaltów w Targowicy. Andrzej Łoś poprosił o dokładniejsze dane na ten temat. Dodał, że większość takiego ciężkiego transportu powinna iść koleją.

Na zakończenie spotkania starosta i samorządowcy zaprosili marszałka na kolejne spotkanie w powiecie strzelińskim.

"SŁOWO REGIONU"



Temat: Referendum dot. odłączenia p. brzeskiego od woj. opolsk
zgadza sie, na pewno nie bedie to spawa rychla, zwlaszcza biorac pod uwage zapal naszych kochajacyh opole wladz. Najdziwniejsza jest jednak postawa burmistrza, ktory to w gazecie wyborczej wroclawskiej wypowiadal sie bardzo dziwnie (bezstronnie). Niby mowil ze bilzej nam do wroclawia, ze zaciagamy "z lwowska" jak wroclawianie, ale nie powiedzial ze popiera secesje. Naprawde dziwne to bylo. Tak jakby nie chcial sie nikomu narazic.
Co do kolegow z Rady, to niestety ale takich madrych radnych maja. Dostaja po 1000zl mies dodatkowo i tyle. Co ich obchodzi los mieszkancow powiatu. Taka secesja wymaga niesamowitego wysilku: trzeba wykonac wiele telefonow, rozmow, trzeba odpierac ataki krytyki ( w tym przypadku przeciwko secesjonistom wystepuje nie tylko opole ale i rada powiatu - to jest najgorsze), trzeba organizowac spotkania, kontaktowac sie z Wroclawiem, Nysa, trzeba byc przygotowanym na ponizajace opinie i wysmiewiska ( ktore oczywiscie swiadcza o prostactwie osob wysmiewajacych) itd, itd.
Ktoremu radnemu bedzie sie chcialo wychyla i byc moze ryzykowac kariere?
MA ciepla posadke, dostaje tysiaka na miesiac dodatkowo, posiedzi sobie na spotkaniach rady, wypije kawe, nie odezwie sie ani slowem ( lub odezwie sie zeby skrytykowac innych, choc sam nic nie zrobi) i pojdzie do domku. Prawda ze fajna posadka? Szkoda ze w naszym kraju politycy nie sa rozliczani za to co zrobili, ze obitnice przedwybocze oraz za aktywnosc.
Z drugiej strony jak pisal Jamps moglby pan Jakubow sie odezwac na forum, tu znalazby ludzi mlodych, zapalonych, studentow lub absolwetnotw wroclawskich uczelni, ludzi pracujacych we wroclawiu, wiedzacych czym sie rozni Wroclaw (czy teraz juz nawet Olawa) od Opola. Byc moze Radny nie wie ze takowe forum istnieje.
Co do tej ankiety w prasie lokalnej - hmm, wydaje mi sie to nie najlepszym pomyslem gdyz po pierwsze nawjiekszy naklad ma darmowa panorama powiatu (pismo starostwa, ktore nie do konca moze byc przychylne tej idei) - jesli dobrze pamietam ok. 8 tys (?), a nawet gdyby, to ile osob w nasyzm miescie czy powiecie zaopatruje sie w lokalna prase, ktorej cena nieraz przewyzsza np. wyborcza, a tresc nie zawiera w sobie przewaznie nic istotnego. Ludzie sa tak biedni ze licza sie nawet z wydatkiem 2 zl na gazete w ktorej nic nie ma. Teraz z kolei zakladajac ze nawet kupiliby gazety, to jestem przekonany ze wiekszoc jest na tyle leniwa ze nie chcialoby sie jej wypelniac ankiety a juz tym bardziej jeszcze gdzies zanosic. Ja myslalem ze np. bylyby ustawione jakies stanowiska pod kosciolami w niedziele, albo gdzies w centrum miasta, albo np. w szkolach. No ale zawsze lepsze robienie czegokolwiek. Przynajmniej cos sie dzieje.



Temat: Wątek zbiorczy
Nowy wóz strażacki w Jelczu – Laskowicach

Jelczańsko - laskowiccy strażacy doczekali się nowego, profesjonalnego wozu strażackiego.

12 grudnia 2007 r. jego odbioru dokonała komisja, specjalnie w tym celu powołana przez bryg. Jerzego Łabowskiego Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Oławie.

W skład komisji weszli: mł. bryg. Jan Ciętak zastępca Komendanta Powiatowego PSP w Oławie, kpt. Witold Deryło - dowódca Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Jelczu-Laskowicach. Wykonawcą tego ratowniczo - gaśniczego samochodu był Dom Samochodowy „GERMAZ" we Wrocławiu.

Dopiero w tym roku - po kilku latach starań o środki finansowe na pojazd pojawiła się szansa na zgromadzenie ich wystarczającej ilości.

Już na początku 2007 r. st. bryg. Bogdan Kraśnicki - Dolnośląski Komendant Wojewódzki PSP we Wrocławiu w planie finansowym przedstawianym do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu wskazał oławską komendę jako priorytetową w zakresie otrzymania dotacji z tego Funduszu. Wniosek złożony w tym funduszu przez Starostę Oławskiego, przy zapewnieniu współfinansowania tego zadania ze środków własnych, uzyskał aprobatę. Na kwotę 579 833 zł niezbędną do zapłaty za zamówione auto znalazły się środki przekazane przez Starostę Oławskiego Marka Szponara,Prezesa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Ewę Mańkowską, Burmistrza Jelcza - Laskowic Kazimierza Putyrę oraz Burmistrza Oławy Franciszka Października.

We wrześniu 2007 r. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Oławie przeprowadziła postępowanie przetargowe, które wyłoniło wykonawcę tego pojazdu . Szczegółowy wykaz elementów do wykonania, określony przez Komendanta Powiatowego PSP w Oławie w specyfikacji technicznej dla średniego samochodu ratowniczego, w trakcie realizacji zabudowy sprawdzał kpt. Witold Deryło - dowódca Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej w Jelczu-Laskowicach, wskazując jednocześnie swoje uwagi co do sposobu przygotowania miejsc zamocowania sprzętu ratowniczego.

12 grudnia na placu przed Komendą Powiatowej PSP w Oławie pojawił się pachnący świeżością nowy samochód. Pierwszym jego kierowcą był mł. ogn. Wojciech Włodarczyk - dowódca zastępu z JRG Jelcz-Laskowice.

Teraz swoje zadania ratownicze wóz strażacki będzie wypełniał w Jelczu-Laskowicach. Nowy samochód to Mercedes-Benz Atego 1326 AF EURO 4 z silnikiem o mocy 188 kW. Pojazd jest wyposażony m.in. w autopompę dwustopniową niemieckiej firmy z Johstadt, agregat prądotwórczy trójfazowy, maszt oświetleniowy, wyciągarkę, działko wodno-pianowe, instalację zraszaczową.

W planach jest wyposażenie samochodu oraz przeszkolenie całej załogi JRG w Jelczu - Laskowicach w zakresie jego obsługi, a także wyposażenie auta w ciężki sprzęt ratownictwa technicznego.





http://www.starostwo.olawa.pl/index.php?n=news&id=95



Temat: [Wrocław] Inwestycje drogowe
Długołęka, 2008-04-29

Objazd? Tak, ale z głową!

Przez ostatnie tygodnie mieszkańcy Kiełczowa żyli ze świadomością, że przez ich wieś będzie prowadził objazd w związku z budową kanalizacji na osiedlach Strachocin i Wojnów i zamknięciem ulicy Strachocińskiej.

23 kwietnia jednak, w dniu kiedy część Strachocińskiej miała zostać zamknięta, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji zmieniło decyzję o objeździe.

O "objazdowych" perypetiach rozmawiamy z Anną Chmielewską, mieszkanką Kiełczowa, radną Gminy Długołęka:

Krążyły plotki, że jeżeli objazd w związku z zamknięciem Strachocińskiej poprowadzony zostanie przez Kiełczów, to mieszkańcy postawią blokady na drogach.

Bez przesady, żadnych blokad nie planowaliśmy. Nie podejmujemy nigdy tak pochopnych decyzji. To były tylko jakieś plotki, prowokacje prasowe. Kiedy dowiedzieliśmy się jednak o planach objazdu przez Kiełczów, to wysłaliśmy pismo i petycję do Starostwa Powiatowego i MPWiK z prośbą o wyjaśnienia i ewentualną zmianę decyzji.

A jak dowiedzieliście się o planach MPWiK?

Poprzez ich stronę internetową. Nikt stamtąd z nami nie rozmawiał wcześniej na temat objazdu przez naszą wieś. Urząd Gminy Długołęka i Starostwo Powiatowe również nie było o tych planach poinformowane przez MPWiK.

Czego mieszkańcy Kiełczowa obawiali się w związku z objazdem?

Oczywiście, wzmożonego ruchu, który na co dzień i tak jest tu duży. Na przykład zawsze rano, w samochodowym korku przy ‼blaszaku” na Psim Polu spotyka się Kiełczów, Wilczyce, mieszkańcy Psiego Pola i Osiedla Kiełczowskiego. A jeżeli już musiałby przebiegać tędy objazd, to chcieliśmy, żeby inwestor zabezpieczył drogę przed wypadkami. Przecież tu nie ma chodników, piesi przemieszczają się poboczami.

Na lata 2009-2010 Starostwo Powiatowe, według wieloletniego planu inwestycyjnego, planowało remont ulicy Wrocławskiej. Obawiamy się też nieco, że w związku z budową kanalizacji na Strachocinie i Wojnowie oraz związanymi z tym perturbacjami w okolicznym ruchu drogowym, ta nasza inwestycja się opóźni.

Czy satysfakcjonuje was objazd, który MPWiK zaproponowało ostatnio w zamian objazdu przez Kiełczów?

Nie będziemy protestować, bo objazd ten omija naszą wieś. Jest on porozumieniem między Starostwem Powiatowym i MPWiK. Chociaż ja i tak uważam, że Kiełczówek i Dobrzykowice zupełnie nie nadają się, żeby poprowadzić przez nie objazd. Droga jest tam jednokierunkowa, oznakowanie trasy jest zdecydowanie niewystarczające. Ale ze zdaniem mieszkańców tych wsi raczej nikt się nie będzie liczył w tej kwestii…

Zresztą, chyba osoba, która wyznaczała ten objazd nigdy nie jechała tamtą trasą.

A nam zupełnie nie chodzi, żeby ten ruch w związku z inwestycjami w ogóle nie został jakoś rozwiązany. Wiemy, że budowy tego typu jak w Wojnowie i Strachocinie muszą się odbyć i, że wiąże się to z czasowymi niedogodnościami. Ale objazdy muszą być robione ‼z głowąâ€. Najlepiej ‼z autopsji”, a nie wyłącznie na podstawie mapy.

Zauważyła Pani jakieś zmiany, wzmożony ruch w związku z rozpoczęciem tych inwestycji?

Nie, na razie się nic takiego nadzwyczajnego nie dzieje, bo prace na Strachocinie i Wojnowie dopiero ruszą pełną parą. Ruch w Kiełczowie na dzień dzisiejszy, na ulicach Wilczyckiej i Wrocławskiej, jest taki jak zwykle, czyli duży.

Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiał KŻ

Jak ostatecznie ma wyglądać objazd?

MPWiK przewiduje, że prace związane z budową kanalizacji na ulicy Strachocińskiej ruszą dopiero w połowie maja. Potrwają 14 miesięcy, a pierwotny objazd skrócono o połowę – tak, że omija on Kiełczów. Wyjazd z Wrocławia dla wszystkich samochodów pozostał taki jak zwykle, bez zmian. Wjazd do Wrocławia dla samochodów osobowych będzie natomiast prowadził od skrzyżowania ulicy Strachocińskiej z ulicą Zielarską, przez Dobrzykowice, Kiełczówek i ulicę Wilczycką. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony będą musiały wjeżdżać do miasta przez Oławę, drogą krajową numer 94 (przez Siechnice), omijając ulicę Strachocińską.

http://www.wroclaw-powiat.wfp.pl/news.p ... 8&rodzaj=2



Temat: [Oława] Obwodnica miasta
Za 10 lat

----------------------

Papierowe drogi

Przedstawiciele samorządów z powiatu oławskiego 31 maja podpisali w starostwie porozumienie, w którym zobowiązali się partycypować w kosztach przygotowania dokumentacji budowy tras dojazdowych do autostrady A-4 i drogi S-8...

Nowe drogi mają umożliwić lepszą obsługę komunikacyjną stref gospodarczych w Oławie, Jelczu-Laskowicach i Stanowicach. Projekt przewiduje także wykonanie obwodnic Oławy, Jelcza-Laskowic, Ścinawy Polskiej, Godzikowic i Chwalibożyc. Obejmuje różne kategorie dróg publicznych, wraz z obiektami inżynierskimi (mosty, wiadukty). Przedsięwzięcie podzielono na dwa obszary działania. Pierwszy to budowa południowej obwodnicy Oławy o długości ok. 10 km. Ta trasa ma przebiegać od skrzyżowania drogi krajowej nr 94 na granicy miasta do skrzyżowania z tą samą drogą za miejscowością Godzikowice. W ramach tego zadania ma być wybudowany wiadukt nad linią kolejową Wrocław - Katowice oraz nowy most na rzece Oławie. W ramach pierwszego obszaru przewiduje się także budowę obwodnicy Ścinawy Polskiej, o długości 5 km - od skrzyżowania z ul. Portową w Oławie do skrzyżowania z drogą krajową nr 94. Ma być także przebudowana droga powiatowa nr 1560, na odcinku od Godzikowic do Owczar, wraz z utworzeniem obwodnicy Chwalibożyc. Samorządowcy planują także budowę obwodnicy Jelcza-Laskowic. Będzie to odcinek o długości 6 km, łączący drogę powiatową nr 1538 na wysokości przysiółka Mościsko z drogą wojewódzką nr 455 na wysokości skrzyżowania z ul. Leśną w Jelczu-Laskowicach. W skład obwodnicy wejdzie ponadto wiadukt nad linią kolejową relacji Jelcz-Laskowice - Wrocław. W ramach obszaru drugiego zaplanowano budowę północnej obwodnicy Oławy, o długości ok. 5 km, od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 396 z drogą wojewódzką nr 455 do skrzyżowania z drogą krajową nr 94, na granicy miasta, do południowej obwodnicy. W ramach planowanej obwodnicy północnej mają być wybudowane mosty na rzekach Odrze i Oławie. W zawartym 31 maja porozumieniu oławscy samorządowcy - starosta Marek Szponar i wicestarosta Ewa Leszczak, burmistrz Oławy Franciszek Październik, burmistrz Jelcza-Laskowic Kazimierz Putyra oraz wójt gminy Oława Ryszard Wojciechowski - zobowiązali się do współfinansowania kosztów opracowania koncepcji programowo-przestrzennej, studium wykonalności oraz oceny oddziaływania na środowisko. Za realizację porozumienia odpowiadać będzie starostwo. Projektowana koncepcja programowo-przestrzenna będzie poddana konsultacjom społecznym i zaopiniowana przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w celu wyboru wersji ostatecznej.

----------------------------------------

Pozoracja pola walki
Kto służył w polskiej armii, zwłaszcza w czasach peerelu, ten dobrze wie, co znaczy tytułowy slogan naszego redakcyjnego komentarza
A młodszym Czytelnikom, którzy ze zrozumiałych względów mogą tego nie znać, wyjaśniam, że najogólniej chodziło o stworzenie pewnej “wirtualnej sytuacji planistycznej”, która skłaniała do rozwiązywania taktycznych i strategicznych problemów w czasie potencjalnych działań wojennych. To skojarzenie sprzed lat przyszło mi na myśl, gdy opisywałem spotkanie kilku ważnych oławskich samorządowców (patrz wyżej: “Papierowe drogi”), na temat budowy obwodnic wokół Oławy i Jelcza-Laskowic. W starostwie spotkali się w tej sprawie wybitni specjaliści od spraw transportu i komunikacji zbiorowej - muzyk Ewa Leszczak, mechanizator rolnictwa i konstruktor namiotowy Kazimierz Putyra, ekonomista politolog Franciszek Październik oraz dwaj “koledzy wuefmeni” Ryszard Wojciechowski i Marek Szponar. W tym zacnym gronie najpierw podebatowali, potem ustalili, a na koniec podpisali. Że będą nam budować świetlaną przyszłość, czyli obwodnice, wiadukty i mosty. Nie poinformowali, kiedy i za co, no bo niby skąd mogą to wiedzieć? Zadanie ma prowadzić starostwo, a na spotkaniu zabrakło powiatowego specjalisty od dróg - Wojciecha Drożdżala, który akurat w tym czasie kierował syna na nową - nomen omen - drogę życia...

Czy jestem przeciw budowie obwodnic, wiaduktów i mostów? Nie, po prostu wątpię i chyba dobrze, bo jak nie wierzyłem w zakup nowego rentgena dla oławskiego szpitala i w budowę ronda w Jelczu-Laskowicach, to mój “zawodowy” antagonista polityczny tak się zawziął, że i rentgen kupił, i rondo zbudował. Więc może teraz będzie podobnie???

Krzysztof Andrzej Trybulski

http://www.gazeta.olawa.pl/aktualnosci,wiecej,868.htm

Źródło :Gazeta Powiatowa - Wiadomości Oławskie



Temat: [Oława] Gallus
Sieć miast kogucich

- W Polsce jest 11 jednostek samorządowych z kogutem w herbie, a w całej Europie około 300 - mówił Jerzy Witkowski, szef wydziału promocji Urzędu Miejskiego w Oławie, podczas spotkania „kogucich” miast...

Kogut w internecie

W Sali Rycerskiej urzędu miejskiego spotkali się 4 kwietnia przedstawiciele Cieszkowa (dolnośląskie), Kurowa (lubelskie), Kurzętnika (warmińsko-mazurskie) oraz Dusznik Zdroju (dolnośląskie). Wszystkie te miejscowości mają w herbie koguta. - Zebraliśmy się tutaj, w Oławie, żeby się policzyć - mówił Jerzy Witkowski, inicjator spotkania. - Jesteśmy pionierami integracji według “koguciego” klucza.
Pomysł utworzenia sieci miast “kogucich” narodził się przed wielu laty. Dopiero teraz przyszedł czas na materializację tej idei. Pozwalają na to współczesne środki komunikacji - głównie internet. To dzięki temu narzędziu udało się zebrać informacje o kilkuset europejskich miejscowościach z kogutem w herbie. Pierwszym krokiem, według Witkowskiego, powinno być utworzenie strony internetowej z informacjami o polskich miejscowościach. Kolejnym - wydawnictwo książkowe. - Dopiero, kiedy pokażemy, że potrafiliśmy zorganizować się w kraju, możemy nawiązywać kontakty z Europą - twierdzi szef wydziału promocji. Na początek z Czechami, gdzie jest około 20 “kogucich” miast. Jedno z nich - Czeska Trzebowa - jest miastem partnerskim Oławy. Za kilka miesięcy planuje się spotkanie z czeskim miastami właśnie w Czeskiej Trzebowie.
Oławska inicjatywa spotkała się z uznaniem gości. - Jechałem tutaj siedem godzin, ale widzę, że było warto - mówił Stanisław Wójcicki, wójt Kurowa. - Powinniśmy się wspierać wzajemnie. Razem możemy zrobić więcej.
Podobnie sądzi Rafał Ozga, szef wydziału promocji Cieszkowa. - W Unii Europejskiej są środki na wspieranie inicjatyw turystycznych. Możemy wspólnie napisać projekt na pozyskanie środków europejskich. Większość naszych miejscowości leży z dala od głównych szlaków turystycznych. Sieć miast kogucich mogłaby stać się kolejną atrakcją dla turystów. Łatwiej też pozyskać europejskie wsparcie, jeżeli stara się o nie wspólnie więcej podmiotów.

Po co książka?
Dyskusję zdominował problem wydania książki. - Kogo zainteresuje to wydawnictwo? - pytał Zbigniew Pryjda, wicewójt gminy Oława. - Co zamierzamy dzięki temu osiągnąć? Czy dla promocji poszczególnych gmin nie są lepsze indywidualne foldery? Do kogo chcemy trafić? Komu to sprzedamy?
Sekretarz miasta Oławy Ewa Szczepanik przekonywała, że wspólne wydawnictwo to więcej niż indywidualny folder. Jeżeli planowane zamierzenia uda się zrealizować, być może za kilka lat turyści będą wędrować szlakiem miast kogucich, tak jak we Francji zwiedza się zamki nad Loarą. Podobnego zdania był Wojciech Kloczkowski, szef wydziału promocji starostwa powiatowego. Jego zdaniem w każdej miejscowości jest coś wartego pokazania zwiedzającym. Strona internetowa i wspólne wydawnictwo pozwolą zgromadzić te informacje w jednym miejscu.
Jerzy Witkowski rozmawiał już z filmowcami. Podejmą się zrealizowania obrazu o “kogucich grodach”, ale dopiero kiedy zobaczą efekty działań. Płyta z takim filmem mogłaby być dołączona do kolejnego wydania książki.
Inicjatywę wsparł też Andrzej Ochlarz, wicewójt Kurzętnika. - Pierwsi odpowiedzieliśmy na propozycję Oławy - mówił. - Byłem ciekawy, ilu nas przyjedzie. Zjawiła się ponad połowa. To bardzo dobrze na początek. Powinniśmy działać małymi krokami, poznać się bliżej. Może zorganizować wymianę grup młodzieży?
Oławskie plany
Za kilka tygodni ruszy strona internetowa http://www.eurogallus.eu. Portal będzie oficjalną stroną projektu integracyjno-promocyjnego “GALLUS”, który ma na celu prowadzenie współpracy pomiędzy społecznościami miast i gmin europejskich, mających w swych herbach wizerunek koguta. Celem wspólnego działania jest aktywizacja lokalnych społeczności, ich integracja w ramach wspólnoty europejskiej oraz intensyfikacja efektów promocyjnych.
- Jesteśmy na etapie powołania w Oławie stowarzyszenia “Gallus” (po łacinie - “kogut”) - mówi Jerzy Witkowski. - Burmistrz Oławy przekonał radę miejską do przekazania obiektu starego kina “Odra” przy ul. Młyńskiej na działalność powstającego stowarzyszenia.
Po zakończeniu prac remontowo-adaptacyjnych w 2009 roku, na które zamierza się pozyskać środki z Unii Europejskiej, ma powstać Ośrodek Współpracy Europejskiej (OWE) “Gallus”. Działalność ośrodka będzie się opierała w dużym stopniu na wykorzystaniu nowoczesnych środków medialnych. Powstanie tam również kulturalna placówka środowiskowa dla mieszkańców miasta i powiatu.

http://www.gazeta.olawa.pl/aktualnosci,wiecej,574.htm



Temat: Priorytetowe drogi
[OAŁAWA]

Mostowe zawirowania

dodano: 11.12.2008

Zamknięcie dla samochodów przeprawy mostowej na Odrze w Oławie wciąż wzbudza silne emocje wśród kierowców, a także mieszkańców prawobrzeżnej części miasta

Oławski most zamknięto punktualnie o godzinie 10.00 w sobotę 6 grudnia

Na listopadowej sesji Rady Powiatu starosta Marek Szponar wyjaśniał, dlaczego nie udało się zorganizować tymczasowej przeprawy pontonowej.

- Przede wszystkim jest to problem skomplikowanych procedur, wynikających z podziału kompetencji między administracją rządową i samorządową - wyjaśniał. - W tej chwili odpowiednie decyzje musiałby podjąć wojewoda dolnośląski. Od nowego roku wejdą jednak w życie nowe przepisy i wtedy dopiero starosta będzie upoważniony do takich działań. Rozpoczęliśmy przygotowania do działań, ale nie jest to proste i wymaga czasu. To jest kwestia wejścia w obszar działania komitetów przeciwpowodziowych, zarządu dróg wodnych oraz żeglugi na Odrze. Każda z tych instytucji musi taką sytuację ocenić i pozytywnie zaopiniować. Poza tym trzeba wybudować drogi dojazdowe do rzeki, przez wały i w międzywalu, co wymaga także specjalnych działań, bo to teren szczególnie chroniony.

Zapytaliśmy starostę o możliwość współpracy z wojskiem, wzorem władz Wrocławia, które przez wiele lat korzystały na Osobowicach w okresie święta zmarłych z tymczasowej przeprawy pontonowej.

- Najbliższa jednostka wojskowa, która dysponuje odpowiednim sprzętem, to saperzy z Głogowa, którzy mogliby ułożyć w Oławie most pontonowy - wyjaśnia Arkadiusz Kwiatkowski, sekretarz powiatu. - Zorganizowanie przeprawy w tak krótkim czasie nie jest jednak możliwe, ze względu na brak infrastruktury dojazdowej. Poza tym koszt budowy i utrzymania mostu pontonowego przez dwa tygodnie to kwota rzędu 120 tys. zł - żadnego z naszych samorządów na to nie stać.

Kapitan Krzysztof Kościelski, oficer prasowy I Brzeskiej Brygady Saperów potwierdza, że jego jednostka nie dysponuje sprzętem do budowy mostu pontonowego. Nie ma go także we Wrocławiu. - Trzeba się kontaktować z dowództwem wojsk lądowych w Warszawie lub z Agencją Mienia Wojskowego - dodaje kapitan Kościelski.

Kierowcy narzekają na źle oznakowane objazdy i na złe ulokowanie policyjnych posterunków, pilnujących porządku wokół mostu.

- Postawiliśmy osiem dodatkowych znaków, informujących o zamknięciu mostu w Oławie - mówi Joanna Jarecka, rzecznik prasowy Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei. - One stoją już w Oleśnicy i Namysłowie, ale kierowcy i tak jeżdżą na pamięć.

- Zatrzymujmy kierowców tuż przed wjazdem do Oławy, bo parking przy ogródkach działowych, przy skręcie na Bystrzycę, nie jest utwardzony i w okresie roztopów jest tam pełno błota - wyjaśnia aspirant Witold Walkowiak, szef ogniwa ruchu drogowego oławskiej KPP.

Przypomnijmy, że oławski most na Odrze ma być ponownie włączony do eksploatacji w poniedziałek 22 grudnia.

Tekst: Krzysztof A. Trybulski

http://www.gazeta.olawa.pl/aktualnosci,wiecej,2374.htm



Temat: Nysa i Brzeg chcą do Dolnośląskiego
http://miasta.gazeta.pl/opole/1,35086,3162046.html

Opolszczyzna może stracić zachodnie powiaty? Nysa nie chce już być w
województwie opolskim? W poniedziałek tamtejsi radni stwierdzili, że miasto
jest ewidentnie dyskryminowane przez władze regionu, więc nie można tego
wykluczyć

Chociaż przewodniczący rady miejskiej w Nysie Zbigniew Szlempo zapewnia, że
sprawa odłączenia się powiatu od Opolszczyzny nie była przewidziana w
dyskusji i wypłynęła na sesji przypadkowo, to on sam wcale nie uważa tego
pomysłu za zły.

- Preferowanie przez władze województwa jednej tylko części regionu jest
ewidentne - mówi. - Może Wrocław bardziej by nas docenił, bo Opole wciąż
stawia Nysę na drugim planie. Ot, choćby ostatnio znów decyzja, że od Rady
Sportu nasi siatkarze nie dostaną ani grosza. Szlempo nie przewiduje
jednak, by kiedykolwiek sprawa odłączenia się Nysy od Opolszczyzny stanęła
oficjalnie na sesji.

Zdaniem radnego Janusza Sanockiego, lidera Ligi Nyskiej, nie można
wykluczyć, że na przyszłej sesji taki wniosek stanie. I on go na pewno
poprze. - Jakie mamy korzyści z przynależności do Opolszczyzny? - pyta. I
odpowiada: - Urząd marszałkowski poprosił nas, byśmy dobrowolnie
zrezygnowali z części pieniędzy przyznanych z funduszy na rozwój
regionalny. Czarę goryczy przelało, że Rada Sportu nie dała ani złotówki
siatkarzom w Nysie - dodaje Sanocki.

Zbysław Wróbel, wiceburmistrz Nysy, jest przekonany o dyskryminacji swojego
miasta i pomysł separacji od Opolszczyzny nie wydaje mu się absurdalny. - W
ostatnich latach odebrano nam urząd celny, urząd statystyczny, ograniczono
działalność sanepidu - wylicza. - Wyraźnie preferuje się połowę regionu,
może więc trzeba go podzielić wzdłuż Odry na prawo- i lewobrzeżny i gminy
takie jak Grodków, Nysa, Głuchołazy, Brzeg powinny się zjednoczyć i walczyć
o swoje? Nie chcemy być wciąż marginalizowani.

Wróbel dodał, że burmistrz Nysy Marian Smutkiewicz, który wysłuchał
niezobowiązującej na razie dyskusji radnych, zgodził się z ich opinią, że
Nysa jest dyskryminowana.

Starosta powiatu nyskiego Zbigniew Majka o dyskusji nyskich rajców
dowiedział się z radia. - Zapewne są i plusy, i minusy, gdy chodzi o nasze
miejsce w województwie. Trzeba pamiętać, że sama Nysa dostała kilkanaście
milionów euro na wodociągi i forty. Sprawę oddzielenia się od województwa
trzeba by było gruntownie przemyśleć, na pewno bez pośpiechu.

W Brzegu jest komitet

Nysa nie jest sama w swych narzekaniach. W Brzegu pod koniec ub. roku kilku
radnych powiatowych domagało się odłączenia od Opolszczyzny. Inicjator
Janusz Jakubów, prawicowy radny powiatowy, wnioskował o rozpisanie
referendum, czy mieszkańcy chcą przyłączyć się do Dolnego Śląska. -
Wystarczy popatrzeć, co się dzieje w Oławie, jak się rozwija, by wiedzieć,
że tam będzie nam lepiej - argumentował.

Teraz powołał w tym celu Komitet Społeczny Inicjatywa Dolnośląska, w którym
są samorządowcy różnych gmin i brzeskiego powiatu. - Na pewno będziemy
kontaktować się z Nysą i namawiać do współpracy - zapowiada.

dla gazety

Grzegorz Kubat, marszałek województwa: - Nysa jest przecież na siódmym
miejscu (na jedenaście), jeśli chodzi o przyznawanie pieniędzy na różne
projekty. Tylko że teraz zrobiło się już tak: dacie na chodnik - zostajemy,
nie dacie - odchodzimy. To straszenie odejściem stało się wyświechtanym
argumentem. A to niepoważne stawianie sprawy. Jak chcemy się rozwijać, mieć
inwestorów, to musimy współpracować i myśleć czasem trochę szerzej niż
własna piaskownica.

Pytam też, kogo straszą? Komu, odchodząc, na złość zrobią? Niech zapytają w
Wałbrzychu, czy tak świetnie jest im pod Wrocławiem. Zwyczajnie rozpoczęła
się już kampania wyborcza do samorządu i co niektórzy chcą się pokazać.





Temat: Tusk przeciwny budowie przeprawy mostowej w Brzegu!!!
Dzisiaj (3 listopada) w Muzeum Piastów Śląskich odbyła się kolejna debata samorządowców województwa opolskiego i dolnośląskiego w sprawie budowy przeprawy mostowej na rzece Odrze.

Starosta Powiatu Brzeskiego – Maciej Stefański zaprosił posłów z całej Opolszczyzny. Celem spotkania było podpisanie stanowiska związanego z sytuacją paraliżu komunikacyjnego na obszarze powiatów brzeskiego, oławskiego oraz namysłowskiego, dodatkowo pogłębioną katastrofą, która doprowadziła do zamknięcia przeprawy mostowej na rzece Odrze w Oławie.

Samorządowcy wystosowali pismo do Ministra Infrastruktury – Cezarego Grabarczyka, aby ten podjął jak najszybsze działania zmierzające do budowy przeprawy mostowej w okolicach Brzegu.

Tiry rozjeżdżają nasze piękne miasto oraz starówkę – podkreśla starosta Stefański
Problem nie dotyczy tylko naszego powiatu, to problem całej Opolszczyzny, która ma złą strategię komunikacji.



Wojewoda Ryszard Wilczyński przybył po raz kolejny na spotkanie. Od ostatniego spotkania nie zmieniłem zdania co do przeprawy i nie będę się powtarzał – mówił podczas dyskusji z posłanką Danutą Jazłowiecką

Uzgodnijmy najpierw priorytety komunikacyjne dla województwa opolskiego, ale musimy podejść do tego spokojnie – dodał Wojewoda.

W imieniu Marszałka Województwa Opolskiego wystąpił Andrzej Kasiura, Dyrektor Departamentu Infrastruktury, który stwierdził, że RPO nie jest w stanie pokryć budowy przeprawy mostowej w Brzegu. Zadanie musi być wykonane przez GDDKiA, za zgodną Ministra Infrastruktury – dodał Kasiura.

Zarówno posłom jak i Wojewodzie brakowało przedstawicieli GDDKiA. Wielu z nich miało pytania do dyrektora Bolesława Pustelnika, który nie został zaproszony na debatę.

Na koniec debaty Stefański stwierdził, że brak kolejnej przeprawy mostowej dla społeczności brzeskiej jest wielkim utrudnieniem, dla wszystkich. Dlatego wystosował apel do posłów, aby zorganizowali spotkanie z Ministrem Infrastruktury Cezarym Grabarczykiem.

Nie jest to problemem, lecz brakuje potrzebnej dokumentacji drogowej, która wskazywała by jednoznacznie, że przeprawa dla Brzegu jest niezbędna – stwierdził poseł Buła.

Łukasz Tusk z Platformy, jest przeciwny budowie. Stwierdził, że są ważniejsze sprawy, niż budowa obwodnicy.

Po zakończonej burzliwej dyskusji posłanka Danuta Jazłowiecka stwierdziła, że jest światełko w tunelu dla Brzegu. Z uwagi na stan przygotowania przeprawy mostowej, będziemy potrzebowali kilku lat, aby zadanie zostało zrealizowane.

Priorytetem jest, aby dynamicznie wziąć się za przygotowanie odpowiedniej dokumentacji. Nie chciałabym obiecywać, że w przyszłym roku zostanie to zrealizowane – dodała Jazłowiecka.

Starosta Stefański stwierdził, że takie spotkania przynoszą owoce.
- Jestem umiarkowany optymistą, uważam, że przeprawa będzie, lecz nie jestem w stanie powiedzieć kiedy zostanie ona zrealizowana.

(film: http://infobrzeg.pl/wydar...j-w-brzegu.html ) - nie jestem w stanie wrzucić go na fb, więc jak ktoś zainteresowany jest na stronie)

Mirosław Dziadek - naczelnik brzeskiej drogówki, pokazał zaproszonym gościom jak wygląda Brzegu o godz. 15.00 (część pierwsza) oraz o godz. 10.10 (część druga)



Temat: Brzeg tonie w korkach...
Utrudnienia w ruchu w Brzegu to od kilku tygodni dla mieszkańców codzienność. Kilometrowe korki, ciągłe uciążliwe roboty drogowe, brak organizacji ruchu.



W połowie września miała ruszyć przebudowa sygnalizacji świetlnej na największym skrzyżowaniu w Brzegu - mianowicie na ul. Piastowskiej i Łokietka. Pomimo, że budowa nie ruszyła, inwestor zapewnia, że zakończy budowę jeszcze przed końcem miesiąca.

- Zarząd Dróg Powiatowych wybrał już najlepszą ofertę - informuje Ludmiła Kondrajczak kierownik działu technicznego ZDP. Cała inwestycja będzie kosztowała ponad 250 tysięcy złotych. Przetarg wygrała brzeska firma Adrel, która zaproponowała najniższą kwotę za przebudowę skrzyżowania oraz sygnalizacji świetlnej.

Sygnalizacja, która funkcjonuje od kilkunastu lat jest bardzo awaryjna. W ostatnich miesiącach spowodowała chaos komunikacyjny, który wywołał wiele kontrowersji oraz negatywnych opinii.

- Często nasłuchuję i pomagam kierowcom CB-radia. Gdy na skrzyżowaniu przestał działać system kierujący ruchem, słyszałem ciągłe przekleństwa oraz powtarzające się pytania jak objechać Brzeg - mówi Bartosz Łukasik - student informatyki.

Pośpiech oraz zdenerwowanie ciągłym staniem w korkach powoduje dekoncentrację kierowców i prowadzi do wielu wypadków. W ubiegłym tygodniu było ich kilka. Na przejściu dla pieszych kierowca volvo potrącił dwie, prawidłowo przechodzące przez jezdnię kobiety. Obydwie trafiły do Brzeskiego Centrum Medycznego, jedna z urazem kręgosłupa, druga ze złamaniem nogi.

- Kierowca był trzeźwy, lecz policjanci zabezpieczyli auto do badań przez biegłego 0 informuje Mirosław Dziadek - naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Brzegu.

Na początku miesiąca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zmieniła zniszczoną nawierzchnię na ul. Armii Krajowej na bardziej odporną na koleinowanie.

- Droga była bardzo zniszczona przez przejeżdżające tiry. Nie mogliśmy sobie pozwolić na skargi oraz ewentualne pozwy od użytkowników dróg - informuje rzecznik prasowy GDDKiA w Opolu - Michał Wandrasz - dlatego zdecydowaliśmy się na remont i położenie nowego, droższego asfaltu.

Roboty drogowe odbywały się w godzinach wieczornych, aby nie utrudniać ruchu. Jednak nie obyło się bez skarg. Kierowcy narzekali na brak organizacji przez kierujących ruchem. Z informacji jakie otrzymaliśmy od kierownika budowy, GDDKiA wysłała na miejsce zaledwie dwóch wykwalifikowanych pracowników. Ruchem kierowała pięć osób, które komunikowały się - krzycząc do siebie.

Na miejsce przyjechał błyskawicznie patrol policji, który skontrolował kierujących. W czasie kontroli okazało się, że prawie wszyscy mają odpowiednie dokumenty. Na miejsce przybył pracownik, który oficjalnie miał kwalifikacje, lecz gdy patrol odjechał, znów wszystko "powróciło do normy".

- Wszystko robią po najniższej linii oporu - narzeka Krzysztof kierowca tir`a.

Korki w Brzegu mogą potrwać jeszcze kilka miesięcy. Wszystko to spowodowane jest przebudową mostu na Oławie, która może potrwać jeszcze kilka miesięcy, a nawet rok. Mieszkańcy oraz władze Oławy, od dawna rozmyślali, jak pozbyć się tirów z miasta. Ich problem rozwiązał się sam, gdzie w przęsło mostu uderzył tir. Most został otwarty wyłącznie dla samochodów osobowych, wszystkie samochody ciężarowe muszą się kierować na Brzeg lub Wrocław.

Dwa największe skrzyżowania w Brzegu w godzinach szczytu są zablokowane. Korki czasami sięgają nawet kilku kilometrów.

Starosta Powiatu Brzeskiego - Maciej Stefański zapewnia, że dla Brzegu jest potrzebna kolejna przeprawa mostowa, która zmniejszyłaby ruch i odciążyła centrum miasta.

- Będę w tej sprawie mocno naciskał - mówił Stefański podczas Masy Krytycznej, która przejechała w piątek (3 października) ulicami Brzegu.

- Naszym celem jest protest przeciw budowaniu miasta dla samochodów. Chcemy żyć w mieście bez korków, przyjaznym dla pieszych, rowerzystów, inwalidów na wózkach. Nie chcemy tranzytu i tirów na Starym Mieście - zapewniali organizatorzy w oficjalnym komunikacie.

W proteście wzięło udział ponad 60 cyklistów, którzy skutecznie zakorkowali centrum miasta na kilka minut.

Kierowcy narzekają, policja rozkłada bezradnie ręce, cykliści protestują, władze bujają w obłokach a piesi nie zważają na nic i brną dalej...

Michał Dróbka - POLSKA Gazeta Opolska



Temat: W 37 gminach powtórka z wyborów
W 37 dolnośląskich gminach, gdzie burmistrzowie, wójtowie i radni spóźnili się ze złożeniem oświadczeń majątkowych swoich małżonków, będą powtórzone wybory.
Teraz samorządowcy mają 90 dni na podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego i 30 dni w sprawie burmistrza lub wójta. Jeżeli rady nie zrobią tego w terminie, interweniować będzie wojewoda. Póki co, wysłał on upomnienia do przewodniczących samorządów, gdzie wójt lub burmistrz spóźnił się lub nie złożył oświadczenia.

Nie złożyli oświadczeń:

Starosta Powiatu Wrocławskiego - Andrzej Wąsik
Burmistrz Miasta Leśna - Mirosław Markiewicz
Burmistrz Miasta i Gminy Sobótka - Zenon Gali
Burmistrz Miasta i Gminy Syców - Wojciech Kociński
Wójt Gminy Borów - Waldemar Grochowski
Wójt Gminy Jerzmanowa - Alicja Serdak
Wójt Gminy Kotla - Halina Fendorf
Wójt Gminy Legnickie Pole - Aleksander Kostuń
Wójt Gminy Malczyce - Czesław Dudziński
Wójt Gminy Marciszów - Stefan Zawierucha
Przewodniczący Rady Powiatu Bolesławieckiego - Karol Stasik
Przewodniczący Rady Powiatu Zgorzeleckiego - Jerzy Strojny
Przewodniczący Rady Miasta Boguszów-Gorce - Stanisław Urbaniak
Przewodniczący Rady Miasta Chocianów - Beata Rolska
Przewodniczący Rady Miejskiej Chojnów - Jan Skowroński
Przewodniczący Rady Miejskiej Jaworzyna Śląska - Artur Nazimek
Przewodniczący Rady Miejskiej w Leśnej - Irena Bienkiewicz
Przewodniczący Rady Miejskiej Nowa Ruda - Andrzej Behan
Przewodniczący Rady Miejskiej w Oławie - Roman Kaczor
Przewodniczący Rady Miejskiej w Piławie Górnej - Patrycja Pelczar
Przewodniczący Rady Miejskiej Ścinawy - Jan Kotabka
Przewodniczący RMiG Świerzawa - Marian Matusiak
Przewodniczący Rady Miejskiej w Wołowie - Danuta Jelec
Przewodniczący Rady Gminy Bolesławiec - Jan Durda
Przewodniczący Rady Gminy Domaniów - Wilhelm Myśków
Przewodniczący Rady Gminy Kobierzyce - Czesław Czerwiec
Przewodniczący Rady Gminy Kotla - Dariusz Zieliński
Przewodniczący Rady Gminy Legnickie Pole - Dariusz Mendryk
Przewodniczący Rady Gminy Łagiewniki - Krystyna Marczak
Przewodniczący Rady Gminy Malczyce - Leokadia Gancarz
Przewodniczący Rady Gminy Niechlów - Mirosław Sornat
Przewodniczący Rady Gminy Osiecznica - Wanda Abram
Przewodniczący Rady Gminy Pęcław - Aleksander Wojciechowski
Przewodniczący Rady Gminy Świdnica - Henryk Sara

Radni gminni:

Bielawa - 1,
Ciepłowody - 2,
Janowice Wielkie - 5,
Jelcz-Laskowice - 1,
Marcinowice - 1,
Miłkowice - 1,
Nowogrodziec - 1,
Oleśnica miasto - 1,
Pęcław - 1,
Pieszyce - 2,
Piława Górna - 6,
Platerówka - 2,
Szklarska Poręba - 1,
Syców - 1,
Świeradów Zdrój - 3,
Trzebnica - 1,
Twardogóra - 1,
Wińsko - 1,
Zawonia - 3.

Powtórzone wyborów:

Bielawa, Boguszów-Gorce, Bolesławiec - gmina, Chocianów, Chojnów - miasto, Ciepłowody, Domaniów, Janowice Wielkie, Jaworzyna Śląska, Kobierzyce, Kotla, Legnickie Pole, Leśna, Łagiewniki, Malczyce, Marcinowice, Miłkowice, Niechlów, Nowogrodziec, Osiecznica, Pęcław, Pieszyce, Piława Górna, Platerówka, Szklarska Poręba, Syców, Ścinawa, Świdnica - gmina, Świeradów Zdrój, Świerzawa, Twardogóra, Wińsko, Wołów, Zawonia.



Temat: 90 Rocznica Odzyskania Niepodległości J-L 06 listopada 2008r
Godzina 09:57 czasu lokalnego... "Baczność!, Poczty, po flagę państwową i sztandar - marsz! (...) baczność!, na prawo - patrz..." orkiestra Śląskiego Okręgu Wojskowego pod kierunkiem tambur-majora st. chor. sztab. Dolińskiego Tomasza gra hasło Wojska Polskiego. Tym sposobem rozpoczęły się obchody Święta 90 Rocznicy Odzyskania Niepodległości zorganizowane w Jelczu - Laskowicach w dniu 6-tego listopada 2008 roku.

Po wstąpieniu pocztów do szyku, rozpoczęło się przywitanie gości oraz uroczyste podniesienie flagi państwowej i odsłuchanie hymnu państwowego. Na uroczystości dotarli m.in. Starosta powiatowy, Burmistrz miasta J-L z delegacją, Nadleśniczy powiatowy z delegacją, Prezes Związku Piłsudczyków we Wrocławiu z delegacją, Prezes Związku Sybiraków w Oławie z delegacją, przedstawiciel Związku Sybiraków z Wrocławia, przedstawiciel Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, D-ca Jednostki Strzeleckiej 3003 Trzebnica Związku Strzeleckiego "Strzelec" Organizacji Społeczno - Wychowawczej, przedstawiciel Bractwa Kurkowego Grodu J-L z delegacją, Proboszcz i wikary parafii w J-L, redaktor Gościa Niedzielnego, Delegacje ze szkół ponadgimnazjalnych, uczniowie szkoły gdzie odbyła się uroczystość tj. Gimnazjum nr 1 w J-L, wcześniej już wspomniana Orkiestra Śląskiego Okręgu Wojskowego oraz kompania honorowa z JS 3003 pod dowództwem druż. Balickiego Piotra. Po przemówieniu okolicznościowym, recytacji utworu patriotycznego i złożeniu kwiatów pod popiersiem Marszałka Józefa Piłsudskiego, został złożony uroczysty meldunek d-cy jednostki przez d-ce kompanii honorowej. Następnie odbyło się przyrzeczenie strzeleckie 4 wybitnie wyróżniających się strzelców, po czym zostały złożone podpisy pod honorowym aktem patronackim i objęciem mecenatu nad pododdziałem Jelcz-Laskowice Jednostki Strzeleckiej Nr 3003 Związki Strzeleckiego "Strzelec" Organizacji Społeczno - Wychowawczej. Kolejnym ważnym punktem uroczystości było posadzenie Dębu Niepodległości, zostały złożone dokumenty upamiętniające posadzenie dębu, oraz ziemia z pól bitewnych i mogił Rycerzy Niepodległości Legionów Józefa Piłsudskiego z Kostiuchniówki, Wołczecka, Maniewicz, Kowla, Jeziornej, Kołek i Cmentarza Orląt Lwowskich, w czasie sadzenia Dębu Niepodległości został zaśpiewany utwór "Białe Róże" przez jedną ze strzelczyń z pododdziału J-L. Po wysłuchaniu apelu poległych i odsłuchaniu "Pierwszej Brygady" została zaprezentowana musztra paradna Orkiestry Wojskowej i otwarcie wystawy fotograficznej "Ocalić od zapomnienia" - praca młodzieży przy odnowie cmentarzy legionowych na Wołyniu 18 - 28 sierpnia 2008 roku. Na zakończenie uroczystości zostały odprowadzone poczty sztandarowe, orkiestra wojskowa oraz kompania honorowa. Zebrani goście jak i strzelcy zostali zaproszeni na poczęstunek, na którym zostały złożone ponowne podziękowania za budowanie postaw patriotycznych wśród młodzieży.

artykuł ze zdjęciami znajduje się na portalu strzeleckim
http://www.portalstrzelecki.info/index.php?module=Artyku%B3y&func=display&sid=799




Temat: Internet w naszej gminie
Witam po pewnej przerwie- była ona spowodowana z jednej strony wyjazdem sylwestrowym, z drugiej sporą ilością pracy bieżącej którą musiałem przede wszystkim zrealizować. Jako specjalista ds. funduszy europejskich odpowiedzialny za działania jednostki zajmującej się pozyskiwaniem środków zewnętrznych na rzecz Gminy Święta Katarzyna otrzymałem od Pana Wójta polecenie służbowe udzielania możliwe pełnej informacji na tematy związane z moją działalnością. Staram się na bieżąco śledzić interesującą dyskusję na Forum, niestety jak wspominałem powyżej nie mogę tak szybko jakbym chciał brać w niej udział.
Odpowiadając na pytanie Oriona- System Ewidencji Przedsięwzięć był narzędziem stworzonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego mającym na celu weryfikację Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, wskazanie najbardziej interesujących potencjalnych Beneficjentów obszarów wsparcia ( przede wszystkim w działaniach inwestycyjnych ) poprzez zebranie wstępnych propozycji Projektów mogących ubiegać się o dofinansowanie ze źródeł europejskich. Samo wpisanie planowanego Przedsięwzięcia do SEP nie niesie za sobą żadnych wiążących decyzji w obszarze zagwarantowania lub przyznania środków finansowych- rola SEPu była czysto informacyjna i miała pomóc w jak najlepszym zaprojektowaniu Regionalnego Programu Operacyjnego, tak aby odpowiadał on zapotrzebowaniu potencjalnych Beneficjentów. Dokładniejsze informacje na temat SEP wraz z opisem planowanych przedsięwzięć można znaleźć pod adresem: http://rpo.dolnyslask.pl/pliki/sep_konferencja.pdf
Gmina Święta Katarzyna zgłosiła do SEP następujące działania:lBudowa zbiornika retencyjnego w Siechnicach
lBudowa dróg wraz z uzbrojeniem oraz oświetleniem w Gminnej Strefie Aktywności Gospodarczej w Siechnicach
lBudowa dróg i ulic na terenie gminy
lBudowa sali gimnastycznej przy szkole w Świętej Katarzynie
lBudowa kompleksu sportowo rekreacyjnego w Siechnicach
lBudowa kompleksu sportowo rekreacyjnego w Żernikach wrocławskich
lRozbudowa kompleksu edukacyjnego w Żernikach Wrocławskich - budowa przedszkola i sali gimnastycznej
lProgram ochrony wód zlewni rzek Ślęzy i Oławy
lBudowa lokalnej, taniej, bezpiecznej szerokopasmowej sieci dostępu do Internetu na terenie Gminy Święta Katarzyna
lModernizacja budynku byłego Urzędu Gminy w Świętej Katarzynie z przeznaczeniem na bibliotekę oraz ośrodek działań twórczych
lZwiększenie sprawności systemu edukacji na terenie Gminy Święta Katarzyna poprzez zakup 2 autobusów szkolnych
lPodnoszenie kwalifikacji pracowników jednostek samorządu terytorialnego poprzez realizację programu szkoleń językowych ( ostanie zadanie jest planowane jako wspólne z innymi JST oraz Starostwem Powiatu Ziemskiego Wrocławskiego). Działania te są zgodne z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym Gminy, oraz innymi dokumentami o charakterze strategicznym. Ogólna wartość powyższych działań stanowi ośmiocyfrową sumę. Zgłoszenie tych a nie innych przedsięwzięć nie dyskwalifikuje w żaden sposób możliwości ubiegania się o wsparcie na inne działania, a sam jego fakt o niczym nie przesądza- wszystkie powyższe projekty muszą być zgłoszone w ramach normalnej procedury konkursowej i poddane jej weryfikacji. Przyznanie pieniędzy jest wielowymiarową wielu różnych elementów takich jak: profesjonalnego przygotowania i umotywowania wniosku, odpowiedniej kompletnej dokumentacji technicznej (innej), posiadania koniecznych pozwoleń, zabezpieczania środków finansowych na realizację Projektu, sytuacji finansowej potencjalnego Beneficjenta, zawartości innych ,,konkurencyjnych” Projektów złożonych w odpowiedniej edycji konkursu.

[ Dodano: Sro Sty 03, 2007 13:58 ]




Temat: [Wrocław] Autostradowa Obwodnica Wrocławia
Powiat wołowski

By nie mieszkać na prowincji

Kierowcy z naszego powiatu będą mieli utrudniony wjazd na autostradową obwodnicę Wrocławia, bo nie przewidziano z naszego kierunku węzła komunikacyjnego. Sytuacji nie uratuje także most w Brzegu Dolnym i trasa prowadząca od Środy Śląskiej, bo tam również nie planuje się budowy wjazdu na obwodnicę.

Co prawda te ułomności wytknął starosta Jerzy Więcławski na spotkaniu dotyczącym wspólnej polityki komunikacyjnej w ramach tzw. Wrocławskiego Obszaru Metropolitarnego, ale sprawa wydaje się już przesądzona. Jadąc od nas np. do Warszawy lub do Krakowa, aby skorzystać z obwodnicy autostradowej, kierowcy będą musieli nieco wjechać w głąb Wrocławia. Nie przewidziano bowiem węzła przy wjeździe od strony Obornik Śl. Nie ma go również od strony Środy Śląskiej, więc nawet gdy będziemy mieli most w Brzegu Dolnym, to i tak ruch z północnego - zachodu na wschód nie będzie płynął wartkim strumieniem. Taka koncepcja dziwi tym bardziej, że w obrębie Bielan tych węzłów jest kilka i to zgrupowanych koło siebie. Oczywiście ktoś powie, że tam ruch jest o wiele większy. To prawda, ale to nie jedyny powód, że usytuowano tam tyle wjazdów na obwodnicę autostradową. Okazuje się, że mocno lobbowały za tym różne środowiska. Czy zachodnie samorządy się nie dogadały, by zadbać o interes swoich gmin?

Wydawać by się mogło, że brak węzłów komunikacyjnych to drobna niedogodność. Spojrzawszy jednak na Plan Strategiczny Aglomeracji Wrocławskiej i Wrocławski Obszar Metropolitarny wyraźnie widać, że pozostajemy nieco na uboczu. Oczywiście dużym sukcesem jest już sam most, ale fakt, że przejeżdżając przez Wrocław bez trudu włączamy się w ruch z zachodu na wschód byłby dodatkowym atutem naszych gmin dla ewentualnych inwestorów. Czego zabrakło by tak było?

Wołów bliżej metropolii

Koncepcja sieci dróg w ramach Wrocławskiego Obszaru Metropolitarnego (obejmującego powiaty wokół Wrocławia) jest tak pomyślana, by wielkim ringiem otoczyć Wrocław i połączyć miasta: Brzeg Dolny, Oborniki, Trzebnicę, Oleśnicę, Oławę, Kąty Wrocławskie. Widać, że Wołów – stolica naszego powiatu pozostaje nieco z boku. Nie oznacza to jednak, że nie można jej włączyć do tego planu. Owszem, nawet trzeba! W tym kontekście ważność drogi Wołów – Brzeg wzrasta wielokrotnie. Nie chodzi już bowiem, aby wołowianie jeździli po dobrej drodze do Rokity do pracy, a dolnorzeżanie do wielu instytucji w stolicy powiatu.

Jasno widać, że “bijemy” się o to, by Wołów nie odcinać od Wrocławskiego Obszaru Metropolitarnego. Dlatego na naszych łamach będziemy nadal burmistrza Krochmala przekonywać do partycypacji w kosztach tego przedsięwzięcia, choć rozumiemy, że potrzeb w gminie jest dużo i pieniędzy na wszystko nie starczy. Wydaje się jednak, że gdyby radni spojrzeli na to zagadnienie z perspektywy makro, to daliby przyzwolenie burmistrzowi na tę inwestycję, a mieszkańcy zrozumieliby, że muszą rezygnować z czegoś, by burmistrz wyłożył pieniądze na inwestycję, która może podnieść znaczenie miasta dla inwestorów, bo od tego zależy ich byt.

Trzeba podkreślić, że nie chodzi tu o zwykły remont drogi i o poprawę nawierzchni. Trasa między Wołowem a Brzegiem ma być zmodernizowana, poszerzona z poboczem. Zatem wpisująca się w jakość Obwodnicy Aglomeracji Wrocławskiej.

Z południa na północ

Gdy będziemy mieć most na Odrze, Brzeg Dolny stanie się ważnym punktem przeprawy z południa na północ. Wtedy znaczenia nabierze droga biegnąca w kierunku Radecza, Godzięcina ku drodze 339 prowadzącej do Żmigrodu i dalej na Poznań. Na razie jest to droga powiatowa, mało ważna i o niskim standardzie (odcinek za krzyżówką). Stąd starosta na posiedzeniu komitetu Planu Strategicznego Aglomeracji Wrocławskiej wnosił, by nadać tej drodze rangę drogi wojewódzkiej. Znacznie by to skróciło połączenie między Żmigrodem a Kątami Wrocławskimi, no i oczywiście autostradą A4, dlatego lobbowanie za takim rozwiązaniem leży w interesie obu gmin powiatu wołowskiego i trzebnickiego.

Trzeba przypomnieć, że część tej drogi (od Rokity do krzyżówki) jest już wyremontowana dzięki funduszom unijnym, środkom powiatu i gminy Brzeg Dolny. Wysoki standard tej drogi jeszcze niedawno dziwił. Wielu się zastanawiało po co chodniki do Radecza? Kiedy jednak widać jak to wpisuje się w szerszy plan, to i rozumienie decyzji samorządowców co do priorytetów remontu dróg jest zupełnie inne.

Drobnymi kroczkami

Znamy plany, wiemy jaka jest strategia komunikacyjna dotycząca nie tylko Wrocławia, ale i gmin okołowrocławskich. Ciężar realizacji tych planów leży po stronie poszczególnych gmin i powiatów. Wiadomo, że będzie to trwało latami. Jednak ważne, że w efekcie te “drobne kroczki” gmin przyniosą korzyść wszystkim. Na szczęście nikogo nie trzeba przekonywać, że dobra komunikacja to klucz do sukcesu gospodarczego. Oby stało się to jak najszybciej!

Jolanta Kmita



kuriergmin.pl



Temat: [Aglomeracja wrocławska] Inwestycje komunikacyjne, problemy
2007-06-04

Uciec przed korkami

W tym roku rozpocznie się remont ulicy Krakowskiej we Wrocławiu. W gminie Święta Katarzyna narasta obawa, czy ruch ciężkich pojazdów nie zostanie skierowany przez sąsiednie miejscowości.

Na razie Zarząd Dróg i Komunikacji we Wrocławiu zakończył opracowywanie dokumentacji i przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonawcę prac. Tego rodzaju procedury trwają zwykle parę miesięcy, remonty ruszą więc prawdopodobnie na jesieni. Trasy proponowanych objazdów nie są więc jeszcze przygotowane.

Alternatywa dla Krakowskiej

Z gminy Święta Katarzyna można dojechać do Wrocławia na trzy sposoby. Najbardziej znana jest droga krajowa prowadząca przez Radwanice do Księża i ulicy Krakowskiej. Na południe miasta można dotrzeć szybciej jadąc poprzez Smardzów, Żerniki, Biestrzyków i Radomierzyce do osiedla Ołtaszyn i ulicy Karkonoskiej. Drogę tę znają dobrze kierowcy skracający sobie trasę w kierunku Oławy. Mieszkańcy Świętej Katarzyny wiedzą już, że centrum wsi przypomina wielkomiejskie skrzyżowanie. Nawet poza godzinami szczytu zdarza się, że z jednej strony nadjeżdża tir, z drugiej autobus, a z pozostałych po kilka samochodów osobowych. Chyba tylko dzięki ostrożności kierowców rzadko zdarzają się tam wypadki.

Trasa prowadzi jednak w stronę południowych okolic miasta, a wielu mieszkańców gminy pracuje w centrum Wrocławia. Coraz częściej korzystają więc oni z drogi prowadzącej od Siechnic poprzez Blizanowice i Trestno. W porównaniu do dwóch poprzednich tras ruch jest tam o wiele mniejszy, a w mieście można wyjechać na wysokości ulic Na Niskich Łąkach czy Na Grobli.

Dalsze zmiany

Droga przebiegająca przez te tereny należy do powiatu, i dzięki pomocy starostwa została w ostatnich latach w znacznym stopniu zmodernizowana. Na pewno jednak nie nadaje się do przejazdu transportu ciężkiego: po wybudowaniu tzw. mijanek z trudem mogą się tu minąć dwa samochody osobowe. Co więcej, również znaki drogowe zdecydowanie wykluczają kierowanie na tę terasę ciężkich pojazdów (z wyjątkiem zaopatrzenia transportu firmy znajdującej się w Blizanowicach).

- Istotnie, w ostatnich latach przejeżdża tutaj więcej samochodów, na razie nie jest to jednak bardzo uciążliwe – mówi sołtys Trestna-Blizanowic Beata Dolejsz. – Konieczne staje się jednak wybudowanie chodników i poboczy, tym bardziej, że na terenie wsi znajduje się kilka groźnych zakrętów. W najbliższym czasie zamierzamy skierować tej sprawie pismo do wójta.

- W marcu specjalista przygotował koncepcję przystosowania drogi Siechnice – Blizanowice – Trestno - Wrocław dla potrzeb tymczasowego objazdu drogi krajowej – opowiada Teresa Pawłowska z urzędu gminy. – Zakłada ona budowę bramek uniemożliwiających wjazd samochodów ciężarowych, utworzenie dodatkowych mijanek, złagodzenie podjazdu nad wał, wprowadzenie oznakowania poziomego i pionowego oraz zamianę nawierzchni z płyt na dywanik asfaltowy za wyjazdem z Siechnic. Konieczna jest także poprawa stanu drogi prowadzącej przez Blizanowice. Prowadzimy ustalenia w tej sprawie z dotychczasowym właścicielem, Instytutem Zootechniki z Krakowa.

Urząd gminy przesadzi teraz uzgodnienia ze starostwem na temat szczegółów modernizacji. Być może pierwsze prace rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Będzie obwodnica Radwanic?

Niezależnie od planowanego remontu mieszkańcy gminy stoją rano w korkach tworzących się już na wysokości Radwanic. Czy rzeczywiście jest to ciemna strona dynamicznego rozwoju okolicy, z którą nie można sobie poradzić?

W związku z planami budowy obwodnicy autostradowej Wrocławia Bielany –Łany - Długołęka powstał pomysł trasy zapewniającej wyjazd z Wrocławia równoległy do ulicy Krakowskiej. Miałby on biec od skrzyżowania z wiaduktem przy ulicy Armii Krajowej, poprzez teren ogródków działkowych, do ronda na trasie prowadzącej w stronę Strzelina. Dolnośląski Zarząd Dróg Wojewódzkich zakłada, że pierwszy etap prac rozpocznie się w przyszłym roku.

wroclaw-powiat.wfp.p



Temat: Czerwiec 2009
Małopolska - - - - > W województwie małopolskim alarm powodziowy obowiązuje w czwartek w gminie Gnojnik; odwołano go natomiast na terenie całego powiatu brzeskiego. Stan pogotowia przeciwpowodziowego wprowadzono w gminach Sękowa i Biecz (pow. gorlicki), w gminie Jodłownik (pow. limanowski), w czterech gminach: Brzesko, Dębno, Borzęcin i Czchów powiatu brzeskiego oraz w gminie Andrychów (powiat wadowicki). W kilku miejscach poziom wody przekroczył stany ostrzegawcze, m.in. na Wiśle w Jawiszowicach i Karsach, na Szreniawie w Biskupicach, na Sole w Oświęcimiu i na Uszwicy w Borzęcinie.

Dolny Śląsk - - - - > obowiązuje 9 alarmów powodziowych w gminach: Marcinowice, Stare Bogaczowice, Świdnica, Marciszów, Zagrodno, Kłodzko oraz w miastach: Jelenia Góra, Piechowice i powiecie kłodzkim. Trwa zrzucanie wody ze zbiornika retencyjnego w Mietkowie pod Wrocławiem, który musi być gotowy na przyjęcie kolejnej fali z wezbranych rzek. Z powodu upustu wody w kontrolowany sposób zostanie podtopiona jedna z wrocławskich ulic oraz gospodarstwo rolne.
Jak poinformował wojewoda dolnośląski Rafał Jurkowlaniec ulica, która zostanie podtopiona znajduje się na uboczu miasta i mimo wody pozostanie przejezdna. Podobnie niewiele wody powinno przedostać się do gospodarstwa znajdującego się na końcu tej ulicy.
Pogotowie przeciwpowodziowe nadal obowiązuje w dziewięciu miejscach. Stany alarmowe zostały przekroczone na Dolnym Śląsku na 25 wodowskazach, głównie na rzekach: Oławie, Ślęzy, Bystrzycy, Piławie, Strzegomce, Kaczawie, Bobrze, Nysie Szalonej. Stany ostrzegawcze przekroczone są na 13 wodowskazach.

Opolszczyzna - - - - > alarmy przeciwpowodziowe obowiązują w czterech gminach województwa: Głuchołazach, Nysie, Głogówku i Prudniku. Stany alarmowe były po południu przekroczone w Branicach na granicznej Opawie, gdzie rzeka zalała drogę do czeskiego Uvalna, w Racławicach Śląskich na Osobłodze, w Skorogoszczy na Nysie Kłodzkiej, a także w Głuchołazach na Białej Głuchołaskiej i Karłowicach na Stobrawie. Na większości mniejszych rzek poziom wody opada w porównaniu ze stanami z poranka, podnosi się za to woda w Odrze, która w Krapkowicach, ujściu Nysy i Brzegu przekroczyła stan ostrzegawczy.

Śląskie - - - - > wojewoda wprowadził pogotowie przeciwpowodziowe w powiatach: cieszyńskim, raciborskim, wodzisławskim, gliwickim i rybnickim oraz w miastach: Jastrzębie Zdrój, Gliwice i Rybnik - podało w czwartek rano regionalne centrum zarządzania. Największe straty żywioł wyrządził w ostatnich godzinach w rejonie Bielska-Białej. Po burzy zalana jest stacja kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach, co spowodowało wstrzymanie ruchu pociągów. Trudna sytuacja utrzymuje się w rejonie kopalni Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie strażacy walczą, by woda nie zalała szybu. Bez przerwy pracują tam cztery wysokowydajne pompy. Woda doprowadziła też do poważnych utrudnień na krajowej "jedynce" między Goczałkowicami a Pszczyną.Centrum Kaniowa nieopodal Bielska-Białej znajduje się pod wodą. Po ostatnich opadach zalanych jest 15 ulic. Pod wodą jest także cmentarz i gminna oczyszczalnia ścieków - poinformowała po południu rzecznik bielskiej straży pożarnej Ewa Beńko. Podobna sytuacja jest także w Bestwinie. Strażacy wszędzie tam starają się wypompować wodę. Beńko dodała, że bielska straż ogółem interweniowała od środowego wieczoru około 400-krotnie. Cały czas z żywiołem zmaga się ponad 300 strażaków zawodowych i ochotników.

Świętokszyskie - - - - > Jak poinformował dyżurny Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Świętokrzyskiego Krzysztof Marczak, stan pogotowia powodziowego wprowadzony został przed południem w Sandomierzu oraz w gminach Koprzywnica, Zawichost, Łoniów, Dwikozy i Samborzec starosta sandomierski. Poziom wody w Wiśle na terenie tego województwa przekroczył stany ostrzegawcze; według danych na godz. 14 w Sandomierzu o 40 cm, a w Zawichoście o 60 cm. Jak dodał dyżurny, tendencja jest wzrostowa.



Temat: Priorytetowe drogi
JELCZ-LASKOWICE: Spór o obwodnice

dodano: 18.09.2008

Do ostrych starć słownych między starostą Markiem Szponarem a wiceburmistrzem Jelcza-Laskowic Tomaszem Kołodziejem doszło 8 września na spotkaniu w oławskim starostwie powiatowym. Samorządowców podzieliła sprawa wyboru koncepcji obwodnicy Jelcza-Laskowic

Wariant nr 1 jelczańsko-laskowickiej obwodnicy (na fot. zaznaczony grubą kreską po lewej stronie) wywołał społeczne protesty i wątpliwości starosty
Przedstawiciele samorządów z powiatu oławskiego podpisali 31 maja 2007 w starostwie porozumienie, w którym zobowiązali się partycypować w kosztach przygotowania dokumentacji budowy tras dojazdowych do autostrady A-4 i drogi S-8. Nowe drogi mają umożliwić lepszą obsługę komunikacyjną stref gospodarczych w Oławie, Jelczu-Laskowicach i Stanowicach. Samorządowcy planują także wykonanie obwodnic Oławy, Jelcza-Laskowic, Ścinawy Polskiej, Godzikowic i Chwalibożyc, o łącznej długości 27 km. Trzeba będzie przebudować istniejące nawierzchnie dróg na odcinku 13,5 km, wybudować 3 wiadukty kolejowe oraz 2 mosty przez rzekę Oławę i jeden przez Odrę.
W zawartym porozumieniu oławscy samorządowcy - starosta Marek Szponar i wicestarosta Ewa Leszczak, burmistrz Oławy Franciszek Październik, burmistrz Jelcza-Laskowic Kazimierz Putyra oraz wójt gminy Oława Ryszard Wojciechowski - zobowiązali się do współfinansowania kosztów opracowania koncepcji programowo-przestrzennej, studium wykonalności oraz oceny oddziaływania na środowisko. Za realizację porozumienia odpowiada starostwo. Projektowana koncepcja programowo-przestrzenna jest obecnie poddawana konsultacjom społecznym i opiniowana przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, w celu wyboru wersji ostatecznej.

Zgodna Oława

Pierwszy etap planu to budowa południowej obwodnicy Oławy, o długości ok. 10 km. Jej trasa ma przebiegać od skrzyżowania drogi krajowej nr 94 na granicy miasta w kierunku Stanowic i Wrocławia, do skrzyżowania z tą samą drogą za Godzikowicami, w stronę Gaci i Opola.

- Zarzucanie mi, że z powodu kupionej działki zmieniłem stanowisko w sprawie obwodnicy Jelcza-Laskowic jest totalną bzdurą - tłumaczy Marek Szponar
W ramach tego zadania ma być wybudowany wiadukt nad linią kolejową Wrocław - Katowice oraz nowy most na rzece Oławie. W ramach pierwszego obszaru przewiduje się także budowę obwodnicy Ścinawy Polskiej, o długości 5 km - od skrzyżowania z ul. Portową w Oławie do skrzyżowania z drogą krajową nr 94, za Godzikowicami. Ma być także przebudowana droga powiatowa nr 1560, na odcinku od Godzikowic do Owczar, wraz z utworzeniem obwodnicy Chwalibożyc. W tych kwestiach nie ma większego sporu między przedstawicielami miasta i gminy Oława. Wójt Ryszard Wojciechowski optował raczej za budową tzw. dużej obwodnicy, która ominęłaby nie tylko miasto ale także Sobocisko, Gaj Oławski i Jaczkowice. Wziął jednak pod uwagę, że realizacja takiej obwodnicy to perspektywa co najmniej 20 lat.
W kwietniu tego roku radni miejscy zatwierdzili wariant małej obwodnicy dla Oławy. Wzięli pod uwagę to, że przebiegać będzie w znacznej części po terenach należących do miasta, więc nie będzie potrzeby wykupu terenów od indywidualnych właścicieli. Ma też najmniej kosztować i nie trzeba będzie zmieniać planów przestrzennego zagospodarowania Oławy, co ułatwi wykonanie dokumentacji oraz stworzy możliwość budowy obwodnicy etapami.
Burmistrz Franciszek Październik zapewniał, że wybór tego najkrótszego wariantu przyniesie największe korzyści dla miasta. - Każda nowo wybudowana droga to odciążenie centrum Oławy - mówił.
- Ten wariant jest najbardziej realny do wykonania w szybkim czasie, a jego budowa nie przeszkodzi, aby w przyszłości rozpocząć realizację większej obwodnicy.

Skonfliktowany Jelcz

Samorządowcy planują także budowę obwodnicy Jelcza-Laskowic. Projektanci zaplanowali trzy warianty. Władze tej gminy optują za wariantem pierwszym. Ma to być odcinek o długości 6 km, łączący drogę powiatową nr 1538 na wysokości przysiółka Mościsko z drogą wojewódzką nr 455 na wysokości skrzyżowania z ul. Leśną w Jelczu-Laskowicach. W skład obwodnicy ma wejść wiadukt nad linią kolejową relacji Jelcz-Laskowice - Wrocław.
‶Składamy oficjalny protest przeciwko planom usytuowania obwodnicy Jelcza-Laskowic po zachodniej stronie miasta, tj. w pasie biegnącym pomiędzy Jelczem-Laskowicami a Miłoszycami, w pobliżu osiedla Metalowców, marketu budowlanego PSB ‶Mrówka”, nieopodal stacji benzynowej ‶Orlen”, w kierunku Oławy - napisali niedawno do władz Jelcza-Laskowic i powiatu mieszkańcy okolic planowanego wariantu nr 1 jelczańsko-laskowickiej obwodnicy. Swój sprzeciw motywowali m.in. tym, że planowana obwodnica ma przebiegać przez tereny zamieszkane lub w ich pobliżu oraz w małej odległości od PSP nr 2. Obwodnica ma też przebiegać w odległości około 20 metrów od stawu jelczańskiego, który jest jedynym miejscem rekreacyjno-wypoczynkowym mieszkańców Jelcza-Laskowic i okolic. Zagrożone też są pobliskie ogrody działkowe.
Z tym protestem zapoznał się starosta Marek Szponar i dlatego - jak mówi - zmienił zdanie na temat akceptacji wariantu nr 1.
Samorządowcy z Jelcza-Laskowic podejrzewają, że starosta ma inne powody. - Na początku tego roku Marek Szponar kupił dużą działkę rolną, która już wkrótce będzie przekształcona na budowlaną, a jest położona blisko planowanej obwodnicy i dlatego nagle wykonał ostry zwrot i bojkotuje najkorzystniejszy dla miasta wariant - mówi jeden z jelczańsko-laskowickich urzędników, pragnący zachować anonimowość.
- Prawdą jest tylko to, że rzeczywiście na początku tego roku kupiłem działkę rolną, którą mam zamiar przekształcić na budowlaną, bo uznałem, że po wielu latach pracy w samorządzie lokalnym, obecnie już poza Jelczem-Laskowicami, nadszedł czas na zmianę formy zamieszkania - tłumaczy Marek Szponar. - Zarzucanie mi, że z tego powodu zmieniłem stanowisko w sprawie obwodnicy Jelcza-Laskowic, jest totalną bzdurą. Moja działka jest w odległości co najmniej jednego kilometra od planowanej trasy objazdowej. Mam inne zdanie niż koledzy z samorządu Jelcza-Laskowic, bo w przeciwieństwie do nich uważam, że trzeba się liczyć z głosem opinii publicznej. Być może koledzy boją się też tego, że wkrótce będę ich najpoważniejszym konkurentem do stanowiska burmistrza Jelcza-Laskowic...

Tekst i fot.: Krzysztof A. Trybulski



http://www.gazeta.olawa.pl/aktualnosci,wiecej,2181.htm

Powered by MyScript